چگونه یک فروش موفق داشته باشیم و یک مشتری وفادار ایجاد کنیم ؟

2 327

 

 

بهتر دانستم که اول سوال هایی در ذهن شما فروشنده عزیز ایجاد کنم و بعد به بحث در مورد مطلب و جواب سوال ها بپردازیم، فکر کردم شاید نتیجه بهتری از این مقاله بگیرید.

آیا من به عنوان فروشنده علت یا علت های خرید مردم از یک محصول یا خدمت را می دانم؟

آیا من به عنوان فروشنده راه های کشف نیازهای مشتریان را می دانم تا از آنها آگاه شوم؟

آیا من به عنوان فروشنده می دانم که کیفیت تنها عاملی نیست که در هنگام فروش در خریدار انگیزه ایجاد می کند؟

آیا من به عنوان فروشنده در هنگام اتمام فروش سعی می کنم روی مورداصلی که مشتری به آن دلیل خرید می کند به اندازه کافی تاکید کنم؟

 

دوستان عزیز نکته مهم اینجاست که مردم به دلایلی که برای خودشان مهم است خرید می کنند نه به دلایلی که برای منِ فروشنده اهمیت دارد

اما من سعی می کنم هنگام فروش دلایل خودم را لحاظ کنم و در مورد دلایل خودم مرتب حرف بزنم در صورتی که اغلب مشتریان به حرف فروشنده گوش نمی دهند.بنابراین هر تصمیمی در خرید تلاشی است که خریدار انجام می دهد تا زندگی خود را در نتیجه آن تصمیم بهتر کند. نتیجه اینکه :

مردم به یک دلیل خرید می کنند: (بهبود زندگی خود در آن زمینه مشخص) به عبارت دیگر مردم از فروشنده ها برای ایجاد رفاه بیشتر در زندگی خرید می کنند.

پس به عنوان اولین قانون فروش یادمان باشد که مردم جنس یا خدمت ما را نمی خرند بلکه آن فایده یا اتفاق مثبتی که با خرید محصول یا خدمت در زندگی شان رقم می خورد را می خرند، بنابراین مهمترین کار ما ضمن گفتگوی فروش، پی بردن به این است که مشتری کدام فایده یا فواید از محصول ما برایش اهمیت دارد و حاضر است به فروشنده پول پرداخت کند.

دوستان! کار ما فروشنده ها یک جورایی شبیه به کار یک پزشک هست و همانطوری که پزشک با پرسیدن سوال های هوشمندانه و مختلف درد بیمار خود را تشخیص می دهد یک فروشنده حرفه ای هم با پرسیدن بهترین سوال ها و گوش دادن به آن می تواند به مهمترین نیاز مشتری پی ببرد و در هنگام اتمام فروش مرتب روی آن تاکید کند.اگر ما فروشنده ها اجازه بدهیم که خریدار کمی صحبت کند و با دقت به او گوش دهیم خودش در مورد نیازهای اصلیش حرف می زند و معمولا فروشنده می فهمد که دلیل اصلی توجه مشتری به محصول یا خدمت من (فروشنده) چیست.

یک فروشنده حرفه ای از اهرم رنج و لذت استفاده می کند، چون این خصیصه در همه انسان ها وجود دارد که می خواهند از رنج فرار کرده و به سمت لذت بروند، خرید خوب یکی از این راهکارهاست که از رنج کم کرده و به لذت می افزاید، اینجاست که فروشنده می تواند باطرح سوالات خوب و در نهایت فروش یک محصول یا خدمت مورد نیاز مشتری در او لذت ایجاد کند، و اگر فروشنده ای با فروش خود موفق به گرفتن رنج مشتری و ایجاد لذت در او شد فروش خوبی را انجام داده است و احتمال اینکه این فروش بارها و بارها تکرا شود خیلی زیاد است.

بنابراین به این نتیجه میرسیم که چنانچه مشتری از فروش ما راضی باشد و با خاطره ای خوب مغازه و یا شرکت ما را ترک کند حتما ما را به دوستان و اطرافیان خود معرفی می کند.

مرسی از توجه شما منتظر مقاله های بعدی ما در مورد فروش و فروشندگی باشید.

 

سید محمد مصطفوی

 

2 نظرات
  1. مهدی منازاده می گوید

    مقاله بسیار خوب و جامع!
    با مطالعه این مقاله، مخاطب یک ارزش عالی یعنی هنر بدست آوردن مشتری وفادار رو بدست میاره

    1. باشگاه ستارگان درخشان می گوید

      درود بر شما آقای منازاده عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.