۵ اشتباه متقاعد کردن مشتری

0 680

اشتباهاتی که اغلب در زمان متقاعد سازی رخ می دهد :

 

  • بعضی ها خیلی حرف می زنند:

شاید یکی از علل زیاد حرف زدن داشتن محصول ضعیف هست یا نداشتن اطلاعات کافی در مورد کالا، که فروشنده می خواهد با حرف زدن آن را جبران کند، در صورتی که بهترین محصول یا ایده چیزی است که بتوان آنرا در کوتاهترین جمله به مشتری معرفی کرد. مثلا : کارخانه  یخچال سازی  امرسان با گفتن عبارت «زیبا، جادار، مطمئن» محصول خود را معرفی می کند. گاهی اوقات هم هیجان زیاد از داشتن یک محصول باعث حرف زدن زیاد می شود که آنهم برای مشتری زیاد خوشآیند نیست.

 

  • عنوان نکردن فایده واضح و روشن برای مشتری:

 

بسیاری از فروشندگان آنقدر در مورد مشخصات محصول خود حرف می زنند که مشتری خسته می شود، اما هنوز یک فایده واضح و مشخص را برای او نگفته اند، اما مشتری می خواهد فایده آن مشخصات را برای خودش بداند، این اشتباه هست که ما فایده کالا را از نظر خودمان عنوان کنیم، باید ببینیم چه فایده ای مد نظر مشتری است، همان را برای مشتری بیان کنیم. این فایده ها می توانند مشکلی را از کسی حل بکنند، کاری را آسانتر بکنند، استیو جایز برای معرفی محصول از عبارت «هزار ترانه در جیب شما »استفاده می کند، این عبارت هم کوتاه است و هم فایده آن برای مشتری واضح و روشن است.

 

 

  • نبود روند درست سخنرانی در زمان ارائه:

 

اینکه در زمان ارائه از هردری حرف بزنیم، حرفهایمان نظم وترتیب خاصی ندارد و در نتیجه مشتری گیج می شود. بهتر این است که از قبل آمادگی این کار را پیدا کرده باشیم تا صحبت های ما از یک پیوستگی خاصی برخوردار باشد تا بتوانیم مشتری را کاملا متقاعد کنیم.

 

 

  • نداشتن هدف مشخص در فروش محصول و یا نرخ تبدیل مراجعین به مشتری بالقوه:

 

اکثر فروشنده ها هیچ برنامه ی مشخصی برای اینکه نرخ تبدیل خود را افزایش بدهند ندارند، حتی در این مورد فکر هم نمی کنند که می شود چنین کاری کرد.

برای این کار اگر بدانیم چند نفر به مغازه و شرکت  ما سر می زنند، آنوقت می توانیم به علت نخریدن مشتری ها فکر کنیم و علت یا علل آنرا کشف کرده و در پی رفع آن بکوشیم.

و این مهم در صورتی اتفاق می افتد که ما برای فروش خود هدفی داشته باشیم، یعنی اینکه ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا آخر سال ده هزار عدد فروش داشته باشیم و یا به دوهزار مشتری سرویس بدهیم، ممکن است فروش ما به عدد مورد نظر نرسد، اما می توانیم مشکلات را بررسی و رفع کنیم تا در سال آینده به این فروش دست پیدا کنیم، یکی از خصوصیات مغز ما این است که اگر موردی را ازش بخواهیم، در پی جواب بر می آید، حتی اگر آن خواسته راهکار افزایش فروش باشد.

برای هدفگذاری در فروش بهتر است یک عدد معقول را بنویسیم و برای دستیابی به آن تلاش کنیم.

 

 

  • قرار ندادن مشتری زیر نور افکن:

 

برخی از فروشندگان بجای اینکه مشتری را زیر نور افکن قرار دهند، باین معنی که به نیازهای او توجه کنند و پاسخ نیازهای او را بدهند، در فکر رفع نیازهای خودشان هستند و بدتر اینکه در پاسخ به سوال مشتری در مورد خواسته های خود حرف می زنند، این بدترین کاری است که یک فروشنده در زمان متقاعد سازی می تواند انجام دهد.

 

شاد باشید. سید محمد مصطفوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.