آیا فروش و فروشندگی نیاز به خلاقیت دارد؟

0 310

خلاقیت خاص!

شاید باور نکنید اما واقعیت دارد! در یکی از شهرهای کوچک، آرایشگری با سابقه ی چند ساله مشغول به کار بود. یک روز دیدم تابلو جدیدی بالای مغازه خود نصب کرده که روی آن نوشته شده بود «آرایشگاه حافظ با مدیریت جدید». به او گفتم مگر مدیریت آریشگاه عوض شده که چنین جمله ای بالای مغازه خود نوشته ای؟ ایشان در پاسخ گفت : خیر من در اصفهان دیدم یک آرایشگاهی چنین متنی را روی تابلو خود نوشته بود، با خودم گفتم حتما این جمله برای جذب مشتری تاثیر دارد! بنابراین تصمیم گرفتم چنین اقدامی بکنم. اما این دوست ما نمی دانست که در اصفهان به طور حتم مدیریت قبلی آن آرایشگاه، مکان خود را به فرد دیگری واگذار کرده، و نوشته روی تابلو او دلیلی داشته است. نکته اینجاست که بسیاری از فروشندگان خیلی از موارد را بدون اینکه دلیل آن را بدانند از روی دست همدیگر کپی می کنند و انتظار فروش بیشتری را دارند و یا همان کارهای همیشگی را تکرار می کنند و منتظر نتیجه متفاوت و فروش بیشتر هستند، که معمولا این امری غیر ممکن است.

انیشتین می گوید:

creative

فروشنده خلاق

وقتی ما کار جدیدی را انجام می دهیم و یا همان کار قبلی را با روشی جدید انجام می دهیم فرد خلاقی هستیم. فرد خلاق امکان اشتباه دارد، اما راندمان تاب آوری او بالا می رود. به این معنی که در شرایط مساوی با کاری مساوی دیرتر از بقیه خسته و کسل می شود و به زودی دست از تلاش بر نمی دارد و همین امر باعث پیشرفت او در کار و فروشش می شود. مغز انسان به روش ها و مسیرهای همیشگی عادت کرده و مسیرهای و کارهای تکراری باعث کسلی و خستگی مغز می شود. اما انسان خلاق هر روز روش جدیدی را مورد آزمایش قرار می دهد و علت بالا رفتن تاب آوری او همین است. بنابراین تمام موارد برای مغز تازگی دارد. مغز انسان این ویژگی را دارد که در شرایط جدید فعال تر می شود و این فعالیت باعث خلاقیت و پیدا کردن راه های تازه ای برای نفوذ به دنیای مشتریان و افزایش فروش او می شود.

یکی از بهترین راه های رسیدن به خلاقیت در فروش پرسیدن سوال بیست جوابی از خودمان است. به این صورت که یک سوال هوشمندانه از خودمان می پرسیم و برای بیست جواب آن خودمان را به چالش می کشیم. مثلا سوال میتواند این باشد که چرا باید مشتری ها از بین این همه فروشنده من را برای خرید انتخاب کنند؟ این بهترین سوال هر فروشنده از خودش است. چنانچه جواب آن را پیدا کند فروش خود را تا چند برابر افزایش می دهد.

تمام اختراع ها و نوآوری هایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است با یک سوال که در ذهن مخترع آمده است استارت خورده است. بنابراین هر فروشنده ای حتما باید در جعبه ابزار فروش خود انواع خلاقیت ها را داشته باشد. از جمله خلاقیت چگونگی تعامل با همکارهای خود، چگونگی برخورد با مشتریان بد قلق، چگونگی چیدمان و دکوراسین اجناس مغازه و غیره که باعث افزایش فروش و رونق کسب و کارش می شود. راه های دیگر برای خلاق کردن ذهن حل کردن معماهای متفاوت و به چالش کشیدن مغز است.

خلاقیت به معنی شکستن چهارچوب های عادی در هر کاری است. در فروشندگی؛ متفاوت عمل کردن در فروش و برخورد با مشتری است.

خلاقیت در فروش میوه

روزهایی که اجناس گران شده اند و قدرت خرید مشتریان کم شده است، به فروشنده میوه محله پیشنهاد کردم که از هر میوه ای دو ویا سه عدد در ظرف یکبار مصرف گذاشته و روی آن سلفون کشیده تا برای فروش آماده باشد. در این صورت مشتری باخرید این پک آماده می تواند از همه میوه ها داشته باشد. خلاقیت دیگر میوه فروش ها این است که دستکش های یک بار مصرف را برای  استفاده مشتریان در دسترس قرار دهند تا مشتری با استفاده از آن برای جدا کردن میوه دست هایش کثیف نشود.

بنابراین شما فروشنده عزیز هم مشغول به فروش هر نوع محصولی هستید می توانید با استفاده از بارش فکری به خلاقیت های جذابی در کار خودتان دست پیدا کنید. از همراهی شما فروشنده عزیز سپاسگزارم.

 

شاد و ثروتمند باشید.

سید محمد مصطفوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.