شرایط راه اندازی یک کسب و کار موفق (فروش) چیست؟

0 417

شرایط راه اندازی یک کسب و کار موفق (فروش) چیست؟

 

اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق: به نظر شما اگر مغازه ی جگرکی یا کبابی باز کنم موفق تر نیستم؟ این سوال یکی از دانشجویان من بود که به میوه فروشی مشغول است. او در یک مغازه کوچک مشغول فروش میوه و سبزیجات است. مغازه او به قدری کوچک است ( حدودا ۱۲ متر ) که اکثر اوقات، نزدیک به دو برابر اجناس داخل مغازه را در جلوی درب مغازه گذاشته است! او فروشنده با اخلاقی است رفتارش با مشتریان در هنگام فروش و و یا زمان های دیگر بسیار دوستانه و احساسی است.

 معمولا ترس مشتری ها در هنگام خرید از این است که نکند گول بخورند، نکند فروشنده گران بدهد، نکند کم فروشی کند و بسیاری از این نوع ترس ها فکر مشتری را درگیر و مغشوش می کند.

اما این فروشنده ی جوان طوری عمل کرده است که مشتریان او با چنین ترس هایی روبرو نمی شوند و در مغازه او احساس راحتی می کنند.

نظر شما دوست عزیز در مورد سوال این فروشنده جوان چیست؟

آیا شغلش را رها کرده و به کار جدید مشغول شود و یا همان میوه فروشی را ادامه دهد؟

در کدام موفق تر عمل می کند و سود بیشتری عایدش می شود؟

پاسخ و توضیح من به این فروشنده را در مقاله زیر مطالعه کنید :

راه اندازی کسب و کار و فروش ۴ شرط اساسی به شرح زیر دارد:

  1. باید عاشق کار مورد نظر باشید.
  2. باید بلدش باشید.
  3. به سود خودتان و جامعه باشد.
  4. با انجام آن کار ضرری متوجه محیط زیست نشود.

 

ببینیم عشق به کار چگونه باعث پیشرفت و ماندگاری آن در بازار می شود ؟

حتما حکمتی داشته است که قدیمی ها معتقد بودند عشق انسان را کور می کند! تحقیقات نشان می دهد که چشم انسان عاشق کم و کاستی های مسیر را نمی بیند. عشق مانند مواد مخدر عمل می کند و قسمتی از مغز را فعال می کند که داروهای ضد دردی مثل مورفین را ترشح می کند. در نتیجه فرد عاشق از انرژی فوق العاده ای برخوردار می شود و در مسیر خود از تمام موانع عبور می کند. طبق تحقیقات انجام شده قسمتی از مغز که مرکز لذت در آن وجود دارد در هنگام احساس عشق روشن تر می شود و میزان جریان خون در آن قسمت بیشتر می شود و در نتیجه انرژی و انگیزه فرد برای انجام آن کار چندین برابر می شود.

از طرفی مغز از سه قسمت تشکیل شده است:

راه اندازی کسب و کار setarehforoosh.com

مغز قدیم یا مغز خزنده که مسئول بقای فرد است و وظیفه اعمال حیاتی مثل تنفس، تعادل در دستگاه گوارش، ضربان قلب، گردش خون و بسیاری موارد دیگر را  بر عهده دارد.

مغز میانی یا مغز پستاندار که مسئول عواطف و احساسات است، مثل گرسنگی، تشنگی، خشم و ترس.

نئوکرتکس، جدیدترین قسمت مغز، آموزش پذیز و انعطاف پذیر است. این قسمت از مغز به  دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است و برخلاف مغز قدیم که پاسخ های سریع و از پیش تعیین شده دارد و به سرعت و از روی اجبار اقدام می کند، این قابلیت را دارد که خود را با شرایط تطبیق دهد. لازم به توضیح است که این سه قسمت از مغر بوسیله مسیرهای عصبی زیادی به هم متصل هستند و با هم همکاری می کنند.

قسمت احساسی مغز میانی هنگامی که خواهان چیزی است فعال می شود. مثلام هنگام تشنگی او به دنبال آب است. مغز میانی تا زمانی که به هدفش نرسد فعالیتش را متوقف نمی کند. پس اگر فروشنده ای عاشق کارش باشد و به دنبال هدف مشخصی باشد مغز میانی اش با او کاملا همکاری می کند.

آمیگدال مغز یکی از قسمت های مغز میانی یا عاطفی است و مسئول احساس ترس یا خشم است. زمانی که فرد کسی یا چیزی را دوست دارد، آمیگدال احساس ترس و خشم کمتری را در او ظاهر می کند. اما در زمان های عادی آمادگی بیشتری جهت واکنش ترس و خشم دارد. به همین دلیل دارن هاردی فروشنده موفق آمریکا در کتاب قطار کارآفرینی خطاب به فروشنده ها می گوید: حتما کاری را انتخاب کنید که یا عاشق آن باشید، یا عاشق روش انجام آن، یا عاشق نتیجه آن و یا عاشق افرادی که به خاطر آن ها کار می کنید. پس اگر عاشق کارتان( فروشندگی) نیستید حداقل باید آن را دوست داشته باشید.

 

مرحوم مجتبی کاشانی می گوید :

عشق یعنی مشکلی آسان کنی      دردی از درمانده ای درمان کنی

هرکجا عشق آید و ساکن شود      هرچه ناممکن بود ممکن شود

در جهان هر کار خوب و ماندنی است      رد پای عشق در آن دیدنی است

 

بنابراین کسانی در کسب و کار و حرفه فروشندگی عالی عمل می کنند که عاشق آن هستند. پاسخ به این دوست عزیز میوه فروش و تمامی عزیزان فروشنده این است که اگر به خاطر پول و یا افزایش سود و درآمد به فروشندگی و یا هر کار دیگری مشغول بشوند ممکن است با انجام آن کار درآمدی کسب کنند اما موفقیت آنچنانی نصیب آن ها نمی شود و این کار فقط برای گذران زندگی شان مناسب است.

 

مهارت در کار

عامل مهم بعدی این است که کاری را که می خواهید انجام دهید بلد باشید. در قرن بیست و یکم مشتریان به کمتر از عالی رضایت نمی دهند! بنابراین اگر در زمینه فروش و یا هر کار دیگری که مشغول هستید تخصص ندارید ولی عاشقش هستید نمی گویم شروع نکنید و یا اگر به فروشندگی مشغول هستید شغلتان را ترک کنید! شما می توانید با مطالعه ،شرکت در کلاس ها و دوره های آموزشی مراحل علمی فروش را یاد بگیرید.

بعضی ها ممکن است فرد یا افرادی را  ببینند که در کاری موفق هستند. پس با این طرز تفکر که این شغل خوب و پول سازی است به آن کار وارد می شوند و شکست می خورند. آن ها این موضوع را یا نمی دانند یا فراموش کرده اند که باید در آن شغل و همچنین در فروشندگی مهارت داشته باشند. پیشنهاد من به این دوست میوه فروش این است که چنانچه عاشق کسب و کاری هستید و مهارت های انجام آن کار را فرا گرفته اید حتمادر آن موفق خواهید شد.

در فروشندگی علاوه بر این که باید اطلاعات کافی در مورد محصول و یا خدماتی که ارائه می دهیم داشته باشیم، در زمینه های علم نورو معاشرت( ارتباط غیر کلامی) نیز باید چیزهایی بدانیم. زبان بدن فروشنده تابلویی است که در پیشانی فروشنده نصب شده است که به مشتری می گوید: خوش آمدید و یا نزدیک نشوید! فروشنده ای که از تکنیک (سلام دوست قدیمی ) استفاده می کند مشتریان بیشتری را به خود جذب می کند تا فروشنده ای که یاد نگرفته است که حتی با مشتری خود ارتباط چشمی برقرار کند. تکنیک سلام دوست قدیمی به این معنی است که فروشنده با هر مشتری که روبرو می شود فکر می کند دوست قدیمی خود را دیده است که مدت ها از او خبری نداشته است.

یا به عنوان مثال زمان روبرو شدن با مشتریان معترض :

فروشنده کار بلد و حرفه ای می داند که ممکن است با دو نوع مشتری معترض روبرو شود: مشتریان معترض گویا و معترض خاموش. برای این که متوجه منظور معترضین گویا بشود به او می گوید اگر این مشکل مورد نظر شما رفع شود محصول مورد پسندتان واقع می شود. در این صورت اگر پاسخ مشتری مثیت باشد مشخص می شود که تصمیم به خرید دارد، اگر پاسخ منفی بود باید پیشنهاد دیگری را برای او مطرح کند

 

بعد اخلاقی

عامل سوم برای راه اندازی کسب و کار موفق این است که باید برای فروشنده و خریدار سودآور باشد و به محیط زیست و جامعه ضرر نرساند. افرادی هستند که عاشق مواد مخدرند و در کار فروش آن هم حرفه ای عمل می کنند، اما برای محیط زیست و جامعه مضرند!

 

سیستم کسب و کار و فروش جهت پایداری و ماندگاری در کار خود نیاز به چهار اصل زیر دارد :

۱صداقت: یک مثل چینی می گوید صداقت تنها سکه ایست که همه جا ارزش دارد، صداقت چنانچه با مهارت همراه شود رشد زیادی را به همراه دارد.

۲خدمت: فروشنده ای که به قصد خدمت درب مغازه و یا شرکت خود را باز می کند فروش بیشتری را تجربه می کند چون این حس را به مشتری منتقل می کند که حافظ منافع اوست.

۳سخاوت: همیشه انسان های سخاوتمند دوست داشتنی اند، فرو شنده هایی که در زمینه های مختلف از جمله گذاشتن وقت و انرژی برای مشتری و یا حتی زمان حساب و کتاب و پرداخت سخاوت به خرج می دهند موفق تر عمل می کنند.

۴ عشق: و حالا نوبت عشق به مشتریان است و این مهم زمانی اتفاق می افتد که فروشنده خودش را دوست بدارد و عزت نفس بالایی داشته باشد.

شاد و ثروتمند باشید.
سید محمد مصطفوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.