نقش فروشنده در چرخه ی اقتصادی

0 634

چه چیزی فروش نیست

 فروش مخ زدن نیست، فروش انداختن جنس به مشتری نیست، فروش حقه بازی نیست، فروش، گنجشک رنگ شده بجای قناری فروختن نیست، فروش کلاهبرداری نیست، فروش زیاد حرف زدن و پیچاندن مشتری نیست.

 

چه چیزی فروش هست

فروش خدمت است، فروش حل مسئله دیگران است، فروش ارزش اضافه کردن به مشتری است، فروش صداقت است، فروش برآوردن نیاز مشتری است، فروش درستکاری است، فروش راستگویی است و در نهایت فروش کار مقدسی است.

 

چرا مقدس؟

چون فرآیند فروش یک درس خودشناسی کامل است، به توانایی خود پی می بریم، به وضعیت رفتاری خودمان از جمله خجولی، نه شنیدن، نه گفتن، اعتماد به نفس، عزت نفس، صداقت و چگونگی کنترل خشم خود آگاه می شویم و برای رفع و بهبود آنها اقدامی میکنیم.

 

نقش فروش چیست

 نقش فروش کارآفرینی است، راه اندازی چرخ اقتصادی است، فروش پمپ پول در چرخه اقتصادی است.

 

داستانک :

در شهری رکود اقتصادی بازار را گرفته بود به حدی که هیچکدام از فروشنده ها قادر به پرداخت بدهی و تعهدات خود نبودند، توریستی وارد شهر شد و برای استراحت به هتل آن شهر مراجعه کرد، یک صد دلاری به متصدی هتل داد و به همراه راهنما مشغول بازدید اتاق های هتل شد، در این حال متصدی هتل صد دلاری را به خدمتکار خود داد تا بدهی خود را پس از مدت ها به قصاب محل بپردازد، قصاب به محض گرفتن صد دلاری آنرا بابت بدهی خود به دامدار داد و دامدار نیز به کشاورز بدهکار بود و پول را به او داد، کشاروز با آن مبلغ بدهی خود را به شهرداری پرداخت، شهرداری هم مدتها پیش مهمان هایی را به هتل برده بود و بدهکار بود، پول مذکور را برای هتلدار فرستاد، به این ترتیب پول با چرخی که دربازار زد بدهی همه پرداخته شد و به هتل برگشت، در این فاصله توریست از اتاق های هتل بازدید کرده و مورد پسندش واقع نشده بود و پول خود را پس گرفت و هتل را ترک کرد.

نشانه یک فروش خوب و ایده آل چیست؟ تکرار فروش یا به عبارتی فروش مجدد که باعث فروش بیشتر می شود نشانه یک فروش خوب است و پس از اتمام یک فروش خوب  فروشنده خوشحال است که محصول خود را فروخته و سود کرده است، مشتری شاد است که محصول کاربردی را با قیمت مناسب تهیه کرده است، در این میان فروشنده ی خوب محیط زیست را هم در نظر دارد که با فروش خود به آن لطمه ای وارد نسازد.

نشانه یک فروش خوب و ایده آل چیست؟

تکرار فروش یا به عبارتی فروش مجدد که باعث فروش بیشتر می شود نشانه یک فروش خوب است و پس از اتمام یک فروش خوب  فروشنده خوشحال است که محصول خود را فروخته و سود کرده است، مشتری شاد است که محصول کاربردی را با قیمت مناسب تهیه کرده است، در این میان فروشنده ی خوب محیط زیست را هم در نظر دارد که با فروش خود به آن لطمه ای وارد نسازد.

 

فروش در دوران های مختلف :

دوره ی محصول: زمانی فروشندگان با تهیه محصول بهتر و شیکتر فروش بیشتری را تجربه می کردند اما کم کم همه فروشنده ها به این نتیجه رسیدند و محصولات خود را ارتقاء دادند در نتیجه رقابت بالا گرفت و فروش سخت شد و رو به افول رفت.

 

دوره ی تبلیغات:  فروشنده های خلاق به فکر تبلیغات افتادند و هر مغازه ای که تبلیغات بیشتری داشت فروش بیشتری می کرد و سود بیشتری نصیبش می شد اما با تبلیغات فراوان از سوی فروشندگان مختلف چشم و گوش مردم از تبلیغات پر شد و امروزه کمتر کسی جهت انتخاب محصول مورد نظر خود به تبلیغات  دقت می کند، بلکه شاید برای اینکه حق انتخاب بیشتری داشته باشد به تبلیغی توجه کند، بنابراین تبلیغ به معنی معرفی محصول به کار می رود و فروشندگانی که می خواستند فروش بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشند به راه های دیگری فکر کردند.

 

دوره ی  فضاسازی و دکوراسیون: وقتی که اثر تبلیغات کمرنگ شد فروشنده ها به سمت فضاسازی و تغییر دکوراسیون روی آوردند و در مدت کوتاهی به تعداد این نوع مغازه ها افزوده شد تا شاید با انجام این کارها بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند اما…

 

 اما این بار اتفاق دیگری افتاد:

رفته رفته مغازه داران بازارها و پاساژهای شیک نقل مکان کردند. پاساژهایی که دارای فضاهای بسیار زیبا و مکان هایی برای سرگرمی فرزندان مشتری ها بوده و حتی امکاناتی همچون رستوران و چایخانه و فست فود را در خود جای داده اند. برخی از آن ها به صورت تخصصی فقط یک محصول را عرضه می کنند مثل بازار موبایل. این موضوع نشان دهنده ی این است که حق انتخاب مشتریان زیاد شده است.

 

نقش فروشندهنتیجه

 

تا به امروز فروشنده ها برای فروش و سود بیشتر،  راه های مختلفی را تجربه کرده اند. از تغییر و ارتقاء محصول و خدمات گرفته تا نقل مکان به مراکز خرید شیک و امروزی، اما باز هم درگیر رقابت های بی رحم بازار شده اند و فروش آنها چنگی به دل نمی زند. با این اوصاف و با توجه به این که مشتریان هم حق انتخاب زیادی دارند،  به نظر شما راهکار چیست؟ برای فروش بیشتر چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟

بله درست حدس زدید : زمان، زمان تغییر خود فروشنده است، همه چیز تغییر کرد بجز اصلی ترین عضو فرآیند فروش! فروشندگانی که قصد پایداری در بازار و دستیابی به فروش رویایی  را دارند باید از یک شخصیت قوی و قدرتمند برخوردار شوند.

فروشنده متفاوت می شود!

خوب حالا ببینیم چه حوزه هایی را تغییر دهیم تا چنین شخصیتی ایجاد شود :

  • ساختار فکری : به این معنی که با تغییر بعضی باورهای مخرب و محدود کننده، متفاوت فکر کنیم.
  • ساختار ادراک و نگرش : به برداشت ما از واقعیت ها و دنیای اطراف ادراک گفته می شود، زمانی که ادراک ما تغییر کند، دید و نگرش ما به دنیا متفاوت می شود.
  • ساختار ارتباطی و رفتاری : برخی از آیتم های گفتاری، رفتاری و زبان بدن ما نیاز به بروز رسانی دارد.

 

 

شاد و ثروتمند باشید.

سید محمد مصطفوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.