به سرزمین اِلدورادو خوش آمدید!

0 459

 

 

در جنوب آمریکا سرزمینی افسانه‌ای به نام اِلدورادو وجود دارد. حدود ۴۰۰ سال پیش، سیاه‌پوستانی که از اسپانیا به آنجا مهاجرت کرده بودند، بر این باور بودند که این سرزمین، پر از طلا و نقره و ثروت است. آن‌ها به آنجا می‌رفتند و به دنبال طلا و نقره می‌گشتند. چنان شد که دیگر مردمان آمریکا هم در آن سرزمین در پی ثروت بودند. از آن زمان به بعد، در آمریکا به هر موقعیت، شرکت و یا فرد پول‌سازی، الدورادو می‌گفتند. اگر به خاطر داشته باشید، تا چند سال پیش، کویت، موقعیت خوبی داشت و افراد برای کسب‌وکار به آنجا می‌رفتند. در آن شرایط اگر در ایران، موقعیت پول‌سازی وجود داشت، می‌گفتند: کویته!

 

همهٔ این موارد توهم و خیال است! تنها سرزمینی که می‌تواند پول‌ساز و ثروت ساز باشد، ذهن شما است. تمام افراد از این نعمت خدادادی، برخوردار هستند. اما فقط، تعداد اندکی از آن استفاده می‌کنند.

 

من قبول می‌کنم که امروز، شرایط اقتصادی ایران خوب نیست، قدرت خرید مردم کم است، دست هم زیاد است. ولی از شما یک سؤال دارم: چطور در این شرایط، هستند کسانی که خوب می‌فروشند؟ فروش آن‌ها به‌اندازهٔ همهٔ رقبایشان است؟

آن‌ها اِلدورادوی خود را یافته‌اند و در حال استفاده از آن هستند. سرزمینی که انتها ندارد، هرچقدر از آن برداشت کنند، بیشتر به آن‌ها می‌دهد.

 

 

ذهن ورزشکار!

از ذهن خود استفاده کنید. از آن کار بکشید. همان‌طور که ورزش باعث تقویت ماهیچه‌های شما می‌شود، کار کشیدن و تمرین دادنِ ذهن هم، باعث قوی‌تر و خلاق‌تر شدن آن می‌شود. مانند حل کردن معما، جدول،… . این تمرین‌ها باعث می‌شود تا ذهن را پرورش و خلاقیت خود را افزایش دهید. اگر حوصلهٔ حل کردن معما و … را ندارید، کارهای روزمرهٔ خود را کمی متفاوت انجام دهید.

 

به‌طور مثال: مسیر همیشگی محل کار به خانه را عوض کنید و از مسیر متفاوت بروید. خلاقیت به همین سادگی است!

 

خلاقیت

خلاقیت را می توان این طور معنی کرد: تغییر فکر و اندیشه ی کهنه، پیدا کردن راهی متفاوت برای دست یابی به ایده، ایجاد تغییر جدید در هر چیز تکراری

 

 

 

خلاقیت در فروش

اگر همهٔ فروشنده‌ها از یک روش در فروش استفاده می‌کنند، به این معنی نیست که آن روش حتماً درست است. شما به شیوه‌ای منحصربه‌فرد بفروشید. کاری کنید تا فروشنده‌ها از روش فروش و فروشندگی شما الگو بگیرند. اما معمولا فروشنده به رقیبان خود نگاه می‌کند تا ببیند آن‌ها چه چیزی می‌فروشند. سپس همان جنس را می‌آورد و با قیمت کمتر می‌فروشد. در این شرایط نه خودش فروش دارد نه رقیبانش. شما سعی کنید همیشه، کمی، فقط کمی از دیگر فروشنده‌ها خلاق‌تر باشید. اگر آن‌ها حتی خلاقیت شما را کپی کردند، باز هم شما ایدهٔ جدیدی داشته باشید.

 

 

رشد کسب‌وکار با خلاقیت

  • زیر سؤال بردن تمام پیش‌فرض‌ها: چرا باید در فروش این‌گونه عمل کنم؟ چرا باید به این روش بفروشم؟ و… .
  • عدم تقلید از رقیبان: به‌هیچ‌وجه از رقیبان خود در فروش کپی نکنید. سعی کنید همیشه اصل باشید.

 

 

۳ تکنیک مهم خلاقیت در فروش

 

۱-تکنیک بارش فکری

یک جمع ۴ نفره تشکیل دهید. به مدت ۱۵ دقیقه، هر ایده‌ای که در مورد فروش به ذهنتان رسید را بنویسید. بعدازآن، برخی از ایده‌ها را حذف کنید و بعضی را با هم ترکیب و کامل‌تر کنید. الآن شما حداقل یک ایدهٔ منحصربه‌فرد برای فروش دارید.

 

 

 

۲-تکنیک ۲۰ جوابی

یک سؤال طرح کنید و برای آن ۲۰ جواب بنویسید. مثلاً: چگونه می‌توانم درآمدم را امسال دو برابر کنم؟

 

 

 

۳-تکنیک معرفی مشتری جدید

از مشتری‌هایی که از شما خرید می‌کنند بخواهید، ۳ مشتری جدید به شما معرفی کنند تا با آن‌ها تماس بگیرید.

 

شاد باشید. سید محمد مصطفوی

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.